Värdera ditt företag genom en företagsvärdering i Stockholm
Det kan finnas flera skäl till att du vill kontakta ett företag som kan göra en företagsvärdering i Stockholm. Genom att värdera ditt företag får du flera användbara insikter som grundar sig i fakta och siffror. Utifrån värdet på företaget kan du också få en hint om hur mycket pengar du bör begära för ditt företag vid en eventuell försäljning.
Därför bör du låta ditt företag värderas av en extern värderare
Om du inte har låtit värdera ditt företag under det senaste året eller så kan det vara en bra idé att göra det nu. Värderingen ger dig som sagt tillgång till fakta och siffror som reflekterar det faktiska värdet på ditt företag. Detta är information som de allra flesta företagare bör ha tillgång till. Du kan med fördel göra en ny värdering på årsbasis för att få svart på vitt att värdet faktiskt har ökat.
Läs vidare för att få reda på de olika fördelarna med att låta ditt företag värderas!
5 fördelar med att göra en företagsvärdering i Stockholm
De främsta fördelarna med att göra en företagsvärdering i Stockholm är att du på så vis får:
- Bättre kännedom om företagets tillgångar. Det är viktigt att du har god kännedom om de olika tillgångarna i ditt företag. Istället för att göra uppskattningar och generaliseringar bör du kunna sätta fingret på de exakta värdena av dessa.
- En förståelse för värdet på ditt företag vid en eventuell försäljning. Funderar du på att kanske sälja ditt företag? I sådana fall är det viktigt att du vet värdet på bolaget.
- Får se svart på vitt hur mycket företaget faktiskt är värt. Du kanske har en hyfsad bild av hur mycket ditt företag är värt. Men varför inte få se svart på vitt exakt vilken värdering företaget får av en extern värderare?
- Information att använda vid ett förvärv eller en sammanslagning. Du kanske inte ska sälja ditt bolag, men det kanske istället är så att du ska göra ett förvärv eller att företaget ska ingå i en sammanslagning. Även då är det relevant att veta hur mycket ditt bolag faktiskt är värt.
- Data att presentera för potentiella investerare. Har du tänkt resa kapital för att möjliggöra tillväxt och expansion? Då är värderingen en viktig datapunkt som investerare värderar ditt erbjudande utifrån.